Uvod
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati učinkovitost podjele učenika predmetne nastave po spolu za tjelesnu i zdravstvenu kulturu (TZK), te po uspjehu iz prethodnih godina za matematiku, fiziku i kemiju. Implementacija ove podjele započela je u školskoj godini 2022./2023. u našoj školi, potaknuta rezultatima Nacionalnih ispita i unutarnjim analizama. Cilj je bio poboljšanje uspjeha učenika i osnaživanje njihovih akademskih i sportskih postignuća.
Metodologija
Podjela učenika
Učenici su podijeljeni u dvije grupe:
- Tjelesna i zdravstvena kultura: Podjela po spolu.
- Matematika, fizika i kemija: Podjela po prethodnom uspjehu na ovim i srodnim predmetima.
Proces implementacije
Ideja o podjeli proizašla je iz višegodišnjih razgovora među nastavnicima i provedena je kao odgovor na djelomično zadovoljavajuće rezultate Nacionalnih ispita. Prije implementacije, održani su roditeljski sastanci na kojima je predstavljen ovaj model grupnog rada. Roditelji, učenici i nastavnici su obaviješteni da se, ukoliko model ne bude učinkovit, nastava može vratiti na tradicionalan način.
Evaluacija i povratne informacije
Tokom cijele školske godine nije bilo negativnih prijava roditelja ili učenika u vezi s novim modelom, osim jednog slučaja međuvršnjačkog nasilja. Nakon implementacije, provedena je anketa među osmašima kako bi se dobio uvid u njihovo iskustvo s novim modelom. Rezultati ankete i izvješća nastavnika prezentirani su na zajedničkoj sjednici Učiteljskog vijeća i Vijeća roditelja.
Rezultati
Nacionalni ispiti i sportska natjecanja
Nakon uvođenja podjele, škola je postigla bolje rezultate na Nacionalnim ispitima iz svih predmeta, uključujući i TZK. Posebno je vidljivo poboljšanje u rezultatima iz fizike, koja je inače predmet s najlošijim rezultatima na nacionalnoj razini.
Anketa među učenicima
Anketa među osmašima pokazala je visok stupanj zadovoljstva novim modelom rada. Učenici su naveli poboljšanje u individualnom znanju i zadovoljstvu nastavom.
Izvješća nastavnika
Nastavnici su izvijestili o homogenijim grupama koje omogućuju veću posvećenost pojedinačnim potrebama učenika. Time se povećalo individualno znanje svakog učenika i ukupan rezultat grupe.
Povezivanje učenika iz različitih naselja
Jedan od neplaniranih, ali pozitivnih učinaka podjele bio je bolja socijalna integracija učenika iz različitih područnih škola. Učenici su se međusobno povezali i shvatili da su dio jedne veće cjeline.
Rasprava
Implementacija podjele učenika pokazala se uspješnom u poboljšanju akademskih i sportskih rezultata. Specifičnost naše škole, koja okuplja učenike iz različitih naselja, dodatno je naglašena kroz ovu podjelu, što je doprinijelo boljoj socijalnoj koheziji.
Kontroverzna pitanja i odgovori
- Jednake mogućnosti za ocjenjivanje: Svi učenici pišu iste testove i obrađuju isto gradivo. Razlika je u duljini zadržavanja na osnovnim ili naprednim zadacima.
- Mogućnost prelaska između grupa: Učenici mogu tijekom godine prelaziti iz jedne grupe u drugu prema procjeni učenika, roditelja ili nastavnika.
- Ponašanje nastavnika: Nastavnici se jednako odnose prema svim učenicima, s ciljem poboljšanja individualnog znanja svakog učenika.
- Neprihvatljivo ponašanje učenika: Prijavljeni slučajevi neprihvatljivog ponašanja su promptno riješeni, uz podršku roditelja.
Zaključak
Podjela učenika po spolu za TZK i po uspjehu za matematiku, fiziku i kemiju pokazala se kao učinkovit model u našoj školi. Poboljšani rezultati na Nacionalnim ispitima, veće zadovoljstvo učenika i nastavnika, te bolja socijalna kohezija među učenicima dokazuju vrijednost ovog pristupa. Planiramo nastaviti s ovim modelom i proširiti ga na ostale predmete, uz kontinuirano praćenje zadovoljstva i uspjeha učenika.
Preporuke
Smatramo da su ovakvi inovativni pristupi potrebni i dobrodošli u traženju najboljeg modela obrazovanja za naše učenike. Daljnja istraživanja i praćenje rezultata ovakvih inicijativa mogu doprinijeti razvoju obrazovnih politika koje će osigurati bolje obrazovne ishode za sve učenike.
Josip Šišmanović, ravnatelj OŠ Sibinjskih žrtava
U Sibinju, 30. kolovoza 2023.